Ivica je rođen u Beogradu 10. svibnja 1939. godine. Na Kazališnoj akademiji u Zagrebu diplomirao je 1963. godine nakon čega počinje raditi u zagrebačkom HNK, a kroz karijeru je bio član i drugih kazališnih kuća (Dramsko kazalište “Gavella”, Teatar &TD, česte suradnje sa HNK u Splitu…). Posebno se isticao u modernom repertoaru (Handke, Shaffer, Stoppard, Ionesco, Kundera, Jelačić, Bužimski, Gavran).
Nastupao je u mnogim predstavama, od kojih su neke antologijske te su svojim kvalitativnim dometima mijenjale sliku hrvatskog kazališta. Među mnogobrojnim njegovim ulogama teško je ne prisjetiti se onih koje je ostvario u Teatru &TD, u predstavama poput “Kaspara Hausera” P.Handkea ili “Rozencrantz i Guildestern su mrtvi” i “Travestija” T. Stopparda, “Jacquesa Fatalista i njegovog sluge” M.Kundere ili “Noći bogova” M.Gavrana i “Gospodara sjena” D.J.Bužimskog… Značajne je uloge Vidović odigrao i na pozornici splitskoga Hrvatskog narodnog kazališta: “Čovik, zvir i kripost” L.Pirandella ili “Dundo Maroje” M.Držića, “Albatros” R.Marinkovića ili pak “Svečana večera u pogrebnom poduzeću” I.Brešana, samo su neke od predstava koje se ne smiju zaobići iz Vidovićevog opusa.
U kalištu “Gavella” je Ivica Vidović prvi put zaigrao u “Jazavcu pred sudom” P.Kočića koja je premijerno izvedena 1966, i od tada u kazalištu u Frankopanskoj nastupa u velikom broju naslova, nezaobilaznih u osvrtu na povijest toga teatra. Spomenimo samo “Javno oko” P.Shaffera, “Djecu sunca” M.Gorkog ili pak “Revizora” N.V.Gogolja i “Zid, jezero” D.Jovanovića, a tu su i “Ribarske svađe” C.Goldonija i “Volpone iliti lisac” B.Jonsona, kao i “Garaže” J.Arjounija, “Trg heroja” T.Bernharda, “Četvrta sestra” J.Glowackog…
Multimedija
Audio
Dite iz Komiže
Ptuj Barba Jakomo
Filmski inserti
Nase malo misto – Servantes
Kako je počeo rat na mom otoku
Fine mrtve djevojke
Starci
Buža
W.R. Misterije organizma
Kužiš stari moj
Zaseda
Cijeli filmovi
Ritam zločina
W.R. Misterije organizma
Sa svojim je “Teatrom Rugantino” i predstavama kao što su “Ay, Carmela” J.S.Sinistere ili “Starci” A.Šoljana i “Antigona u New Yorku” J.Glowackog posjetio mnoga mjesta u kojima je kazalište rijedak gost, predstavljajući teatarsku umjetnost i izvan “kazališnih gradova”.
Ivica Vidović jednako je predano u kazalištu interpretirao “glavne likove” i one koje nazivamo “sporednima”, iako nam se ta lica, nerijetko upravo zbog onih koji ih igraju, ponekad usijecaju u pamćenje snažnije od “glavnih”, i za mnoge je od tih uloga višestruko nagrađivan.
Osim na kazališnim daskama, Ivica Vidović je i na filmu ostvario niz velikih ostvarenja. Kao jedan je od najistaknutijih i najzanimljivijih filmskih glumaca koji su se pojavili u kasnim šezdesetim kontinuirano je nastupao na filmu surađujući uspješno s redateljima i starije i mlađe generacije. U jugoslavenski film unosi novi tip introvertiranoga, u biti deziluzioniranoga suvremenoga urbanog junaka (odnosno antijunaka), zbunjene, nesnalažljive likove, marginalce i gubitnike… Ivica Vidović uspio ih je sugestivnom interpretacijom učiniti privlačnim, bliskim i zapamtljivim svojim mladolikim izgledom, pomalo sporih, “melankolično-snenih reagiranja”. Osobito sugestivno tumači zbunjene, u prikazanim životnim i posebno političkim okolnostima, nesnalažljive osobe.
Tokom skoro 50 godina ostvario je niz značajnih filmskih ostvarenja… Ideal borca NOB-e u “Zasedi” (1969) Ž.Pavlovića, “beckettovskog” junaka u iščekivanju u filmu “Idu dani” (1970) F.Hadžića, prigradskog marginalca u filmu “Kužiš stari moj” (1973) V.Kljakovića, za što je nagrađen Srebrnom arenom u Puli, intelektualca psihičkim terorom primoranog na kolaboraciju u “Prijekom sudu” (1978) B.Ivande, te usamljene intelektualce u “Ritmu zločina” (1981) i “Čovjeku koji je volio sprovode” (1989) Z.Tadića. Posebnost u njegovu filmskom opusu predstavlja lik (s crnohumornim značajkama) sovjetskog klizačkog šampiona u filmu “W.R. Misterije organizma” (1971) D.Makavejeva.
U kontekst stvorenog tipa potpuno se uklapa jedan od njegovih najpopularnijih likova – Servantes. Osobenjak i autsajderski pjesnik Servantes, simbol izglobljenih duša iz TV-serije “Naše malo misto” i filma “Servantes iz našeg malog mista”. Ove uloge su mu donijele ogromnu popularnost, kao i kasnije naslovni lik u tv-seriji “Inspektor Vinko” K.Golika.
Ostale važnije uloge: “Kad čuješ zvona” (A.Vrdoljak), “Lisice” (K.Papić), “S druge strane” (J.Gale), “U gori raste zelen bor” (A.Vrdoljak), “Izbavitelj” (K.Papić), “Usporeno kretanje” (V.Kljakovi.),”Orao” ( Z.Tadić)…
U nekoliko posljednjih godina Ivica Vidović dokazuje svoj glumački vitalitet radeći i s mlađim redateljima, okrunjujući kvalitetu i konstantnost svojih interpretacija novim nagradama.
Preminuo je 18.4.2011. u 72. godini u Zagrebu. Po svojoj želji pokopan je u Komiži.
http://www.youtube.com/watch?v=9mH7fVy4Ft4
http://www.youtube.com/watch?v=ORB2Mpfg_ew&playnext=1&list=PLB823E5DAD2DACC6C
Nase malo misto – Servantes
Kako je počeo rat na mom otoku
Fine mrtve djevojke
Starci
Buža
W.R. Misterije organizma
Kužiš stari moj
ZasedaDite iz KomižePtuj Barba Jakomo
Intervju: Glas javnosti, 16.10.2006 – Piše: B. Kuljanin
Ivica Vidović o pozorištu i saradnji glumaca iz dve države
Ivica Vidović, nesumnjivi bard hrvatskog glumišta, gostovao je sa zagrebačkim teatrom “Rugantino” i predstavom “Sa’ će Božo, svaki čas” na ovogodišnjem Prvom internacionalnom festivalu malih scena u Kragujevcu. Predstava govori o dva prijatelja autsajdera koji beketovski čekaju neko bolje sutra. S Vidovićem o pozorištu, saradnji glumaca Hrvatske i Srbije i još ponečem.
Može li danas u Hrvatskoj da se živi od glume?
Da li je status umetnika u Hrvatskoj rešen?
Uobičajen je termin tezgarenje?
Ovo je vreme u kome autsajderi gube korak.
Kad rezimirate svoj dosadašnji rad, šta je bilo najteže i da li je bilo grešaka?
Autor predstave “Sa’ će Božo, svaki čas” je splitski novinar Ivica Ivanišević. Koliko je novih pisaca na hrvatskoj pozorišnoj sceni?
Ima li saradnje između pozorišta iz Srbije i Hrvatske?
Da li je ovo vreme za pozorište?
Tportal.hr > Kultura, 10.05.2010 – Piše: Marko Stričević
Ivica Vidović o zabranjivanoj ‘Zasedi’
U kinu Tuškanac prikazan je jedan od važnijih filmova ikad snimljenih na ovim prostorima – ‘Zaseda’ – jednog od prvaka tzv. Crnog talasa, Živojina Pavlovića. Projiciran u sklopu Pavlovićeve retrospektive na aktualnom Subversive Film Festivalu, ovaj svojedobno cenzurirani i nekako zaboravljeni film danas posebno fascinira iz nekoliko razloga
Kao prvo, iz perspektive gledatelja mlađih od 30-ak godina (obrazovanih i stasalih u Hrvatskoj) teško je povjerovati da je u bivšoj državi, o kojoj se uči da je bila obilježena diktaturom Komunističke partije, umjetničkom cenzurom, totalitarnim jednoumljem i tako dalje – uopće mogao biti snimljen film poput ‘Zasede‘ – a da njegov redatelj, skupa sa scenaristom, glumcima, statistima, scenografima, šminkerima i ekonomom, brzopostupno ne završe pred sudom, a potom i u bajbuku s kuglom oko noge.
Film pokojnog ‘Žike’ Pavlovića iznimno beskompromisno, naturalistički i ‘kontrarevolucionarno’, kao da autori i glumci za nikakvu cenzuru u životu čuli nisu (ili možda djeluju subverzivno?), slika atmosferu u srpskoj provinciji ’45. godine. Pobjeda partizana formalno je osigurana, ali po zabačenim selima i brdima još haraju nepokoreni odredi četnika na konjima. ‘Zaseda’ eksplicitno prikazuje ono o čemu je zabranjeno bilo javno govoriti: teror pobjedničke vojske i gospodara rata nad civilima, prijeke sudove, skojevska maltretiranja, pljačke, društvene i fizičke likvidacije nepodobnih pojedinaca u kontekstu sela i malih gradova, ukratko – komunističke i OZNA-ine ratne zločine raznih vrsta…
Kao drugo, pomalo je nadrealno promatrati prvu ligu jugoslavenske kinematografije (između ostalog i one propagandne, partizanske), Pavla Vujisića, Milenu Dravić i ostale, kako igraju u filmu koji je čisti kontrapunkt diktiranoj ideologiji! I dok se ti nekad podobni partizanski filmovi i serije repriziraju i danas, djela svjetski čuvenog Crnog talasa iz nekog se razloga zanemaruju. Hrvatska javnost naprosto nije upoznata s činjenicom da su u jugoslavenskoj kinematografiji u Titovo doba stvoreni tako duboki i drukčiji filmovi – niti da su oni uopće bili mogući, makar kasnije i bili cenzurirani. Doduše, redatelji te crnovalne generacije ‘s beogradskog asfalta’ (Pavlović, Makavejev, Žilnik, Petrović…) već do 1972. bili su uglavnom ili prisiljeni na egzil, ili bačeni na sigurnu distancu od srednje struje.
Udivljeni davnim filmom prikazanim u Tuškancu, sišli smo do Gavelle potražiti jednog od njegovih aktera, glavnog glumca Ivicu Vidovića. Jednu od istinskih legendi sedme umjetnosti na ovim prostorima nisu, izgleda, zvali na projekciju, ali bilo mu je drago čuti da je film prikazan, i da je tako dojmio publiku.
To su impresije koje Vidović izdvaja iz nastajanja jednog od djela zbog kojih je Yu film imao ugled i u svjetskim okvirima. Kaže da je maestralni Pavle Vujisić, jedan od najautentičnijih glumaca ikada, volio snimati s Pavlovićem, jer je volio njegov improvizatorski stil: nije, naime, volio snimati scenu više od dvaput!
No kad je riječ o političkoj potki cijelog projekta, Vidović iz nekog razloga skreće temu. Ipak, kako je bilo moguće sa svim tim glumcima – neki su valjda bili i u partiji – zatim statistima u teškoj provinciji, sa sumnjivom scenografijom poput Staljinovih plakata, snimati tako nepodoban film, a da te nitko odgovoran ne primijeti? Zar UDBA nije pokušavala barem letimično kontrolirati što umjetničke vedete misle i rade? I kako je u planskoj ekonomiji uopće odobren budžet za takav projekt?
Vidoviću kao da su čudna ova pitanja: tvrdi da se baš ničeg nije bojao, nije mu bilo osobito neobično što se radi film koji duboko kompromitira ono što se učilo u školi i govorilo na televiziji i kaže da je tzv. crne liste, koje su tada nastajale iz raznih razloga, stao primjećivati tek kasnije.
I za kraj, da ne bi netko pomislio da novovalne tendencije Pavlovića i ekipe (brzinsko snimanje filmova, Vujsićevo snimanje ‘u cugu’, bez ponavljanja, improvizacije u scenariju) imaju neke duhovne bliskosti s današnjom industrijom blesavih instant sapunica i sitcomova, spomenimo i mišljenje ‘primarijusa Guzine’ o perspektivama mladih glumaca danas i u njegovo vrijeme.
Treba li dodati da su ga upravo te uloge učinile onim za što se mnogi danas izdaju – glumcem? ♦
Diplomirala je glumu u klasi prof. Miroslava Minje Dedića na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Za samostalni diplomski rad (lady Macbeth) nagrađena je kao najbolji student generacije. Surađivala je s gotovo svim beogradskim kazalištima, glumila u oko tridesetak filmova, nekoliko TV serija i TV drama. Dobitnica je Zlatne arene 1986. za ulogu u filmu “Tajvanska kanasta” u režiji Gorana Markovića. Od 1992. stalno nastanjena u Zagrebu gdje nastavlja svoj umetnički rad. Godine 1998. osniva Teatar Rugantino u okviru kojeg glumi i producira desetak predstava.
Kazalište:
Film i televizija:
Slobodan Skerlić |
2011
|
Top je bio vreo | Stefica | film | drama | |
Branko Baletić |
2010
|
Lokalni Vampir | film | komedija | ||
Dražen Živković |
2008
|
Odmori se, zaslužio si | Moni | TV | ||
Branko Đurić |
2007
|
Naša mala klinika | patolog Klaudija | TV | komedija | |
Dejan Aćimović |
2007
|
Moram spavat’, anđele | Marija | drama | ||
Branko Ivanda |
2003
|
Konjanik | Begovica | drama | ||
Branko Schmidt |
2001
|
Kraljica noći | Tomina majka |
|
drama | |
M.Winterbottom |
1997
|
Welcome to Sarajevo | Mrs. Savic | drama | ||
Zoran Tadić |
1997
|
Treća zena | Ms. Kurtek | drama | ||
Goran Marković |
1995
|
Urnebesna tragedija | Ruža | film | komedija | |
Eduard Galić |
1995
|
Olovna pričest | TV | |||
Dragan Veselinović |
1991
|
Pilot u travi | Komšinica | TV | drama | |
Rajko Grlić |
1991
|
Pariz – Istra | ||||
Miroslav Živanović |
1990
|
Noćni igrači | TV | |||
Zoran Tadić |
1990
|
Orao | Zlatka | film | ||
Zoran Tadić |
1989
|
Čovjek koji je volio sprovode | Elza Zupan | film | drama | |
Krešimir Golik |
1988
|
Vila Orhideja | Irena | film | drama | |
Milovan Vitezović |
1988
|
Vuk Karadžić | Milica Stojadinović | TV | drama | |
Dragan Marinković |
1988
|
Neka čudna zemlja | Slikareva sestra | film | drama | |
Branko Baletić |
1987
|
Uvek spremne žene | Lujka | film | komedija | |
Goran Marković |
1987
|
Već vidjeno | Mihailova majka | film | drama | |
Miroslav Aleksić |
1987
|
Pogrešna procena | TV | drama | ||
Darko Bajić |
1986
|
Sivi dom | Gazdina ćerka | film | drama | |
Milan Živković |
1986
|
Crna Marija | Seka | film | drama | |
Miljenko Dereta |
1986
|
Vrenje | Tatjana Marinić-Cvijić | TV | drama | |
Dinko Tucaković |
1985
|
Šest dana juna | Fata | film | drama | |
Goran Marković |
1985
|
Tajvanska kanasta | Ivanka /zlatna arena za epizodu, povelja za najbolju ulogu na glumačkim susretima u Nišu/ |
film | komedija, drama | |
Miroslav Lekić |
1983
|
Stepenice za nebo | Gordana | film | drama | |
Miloš Radivojević |
1981
|
Dečko koji obećava | Ljubica, dobra pica | film | drama | |
|
1981
|
Žena | kratki film | |||
Mića Milosević |
1981
|
Berlin kaputt | film |
drama
|